Sa veštačkom inteligencijom u turizmu do kvalitetnijeg odmora
februar 20, 2025
Primena IT rešenja na bazi veštačke inteligencije u sektoru turizma velika su pomoć kompanijama da unaprede proizvode i usluge, kupcima ponude pravovremene informacije i dobra rešenja, ali i sve kvalitetniji izbor destinacije i odmor. Kompanije iz Srbije ne samo da idu u korak sa primenom inovativnih rešenja u odnosu na kolege u inostranstvu, već, na neki način, i prednjače, istaknuto je danas na Panel-diskusiji „Upotreba veštačke inteligencije u turizmu“, koju su organizovali Privredna komora Srbije, Centar za digitalnu transformaciju i CDT HUB u okviru 46. Međunarodnog sajma turizma.
Na događaju su se predstavile i četiri startap kompanije sa inovativnim tehnološkim rešenjima za turistički sektor:
- Mojo AI – MAIIA Concierge – AI aplikacija koja automatizuje i personalizuje usluge u turizmu i hotelijerstvu, omogućavajući personalizovanu podršku gostima.
- OTA Sync – softver za optimizaciju upravljanja hotelskim kapacitetima i automatizaciju rezervacija.
- Jugostitelj – digitalna platforma koja povezuje ugostiteljske objekte sa kvalifikovanim kadrovima i olakšava zapošljavanje u HORECA sektoru.
- Easy Scan – tehnološka rešenja za brže i efikasnije check-in/check-out procedure u hotelima i apartmanima.
Predrag Nikolić, direktor Centra za digitalnu transformaciju PKS, istakao je da je cilj da se dodatno osnaži i unapredi komunikacija između sektora turizma i ugostiteljstva sa IT kompanijama i njihovim rešenjima.
„Tu smo da osnažimo njihov dijalog radi kreiranja novih proizvoda i poboljšanja kapaciteta kompanija u turizmu“, rekao je Nikolić i podsetio je da Komora još pre sedam godina krenula sa intenzivnom komunikacijom sa turističkim sektorom i približavanja procesima digitalne transformacije.
„Danas smo tu da demistifikujemo upotrebu veštačke inteligencije u sektoru turizma i ugostiteljstva predstavljajući četiri odlična rešenja i njihovu primenu u sektoru turizma. Nadam se uspešnim razgovorima i partnerstvima. Naša je misija da pomognemo kompanijama u sektoru turizma da unaprede svoje proizvode, usluge i zadovoljstvo korisnika“, dodao je Nikolić.

Foto: Tanjug/Rade Prelić
Dunja Đenić, pomoćnica ministra turizma zadužena za sektor turističke inspekcije, ističe da digitalizacija i primena rešenja zasnovanih na veštačkoj inteligenciji ne samo što će unaprediti kvalitet usluga, već će pojednostaviti procedure i skratiti vreme čekanja na odgovore na upite.
„To se već vidi u primeni u hotelijerstvu i turističkim agencijama kada šaljemo određene upite za aranžmane i smeštajne kapacitete dobijamo brzo povratnu informaciju, vrlo lako rezervišemo smeštaj, tako da turisti mogu lako i brzo da ostvare svoje usluge, ali moramo voditi računa da ne ostavljamo naše lične podatke na neproverenim stranicama ili bilo kakvim adresama“, istakla je pomoćnica ministra.
Dodaje da se i dalje očekuje napredak na unapređenju usluga, ali i sigurnosti potrošača gde velika pomoć sektoru turističe inspekcije mogu biti rešenja zasnovana na primeni veštačke inteligencije.

Foto: Tanjug/Rade Prelić
„Tržište usluga veštačke inteligencije, kako se pretpostavlja, na svetskom nivou u domenu turizma vredi preko 80 milijardi dolara, a u narednih dve do tri godine očekuje se da će njegova vrednost biti 400 milijardi dolara. To znači da će rešenja koja se trenutno kreću uglavnom u domenu automatizacije pojedinih procesa evoluirati do te mere da će na neki način poremetiti tržište rada u sektoru turizma“, rekao je Tihomir Opačić, direktor strategije CDT HUB-a.
Prema Opačićevim rečima, to će značiti da će veštačka inteligencija sve više zamenjivati određene vrste poslova u domenu turizma i u narednom periodu će biti jednako dobra ili čak i bolja u tim ulogama od ljudi.
„To nikako ne treba uzeti sa strahom, jer kao što znamo zapravo svaka industrijska revolucija odnosi neke poslove, ali isto tako i donosi neke nove“, naglasio je on.

Foto: Tanjug/Rade Prelić
Ocenjuje da će se pojaviti potreba za nekim novim radnim mestima, ali i za novim načinima na koje radnici u turizmu mogu kreativno da doprinesu i da poboljšaju uslugu i plasman svojih usluga.
Kada je reč o konkretnim koristima za turiste od rešenja baziranih na veštačkoj inteligenciji, Opačić ističe da će ona doneti povećanu personalizaciju usluga.

Foto: Tanjug/Rade Prelić
„Ide se ka tome da se svakom gostu ugodi što je više moguće, a to će biti ostvareno tako što će u narednom periodu brojne velike kompanije, a za njima i male da dele podatke o gostima što će stvoriti jedan kontekst kako se to inače zove u terminologiji veštačke inteligencije“, rekao je direktor strategije CDT HUB-a.
To znači, po njegovim rečima, da u budućnosti kada neki chatbot bude odgovarao na naša pitanja kao gosta, on će imati jasnu sliku gde ste do sada putovali, šta volite, a šta ne, kako bi vam na najbolji način pomogao i učinio boravak ili put što prijatnijim.
Kontaktirajte nas!
Želite da koristite naše usluge, imate pitanje ili vam je potrebna dodatna informacija? Kontaktirajte nas na broj telefona +381 66 8750684 ili popunite upitnik ispod!